trendspaning.png

4 februar 2021

Best Transports trendundersøgelse 2021

Efterspørgsel på levering af ”større ukurante pakker" og 70 plus hurtige omstilling til online køb.

2020 går ind i historisk skrivning som det "pandemiske år", noget der vil blive fortalt om i de kommende generationer. Det var også året, hvor forbrugsmønstre, virksomheder og hele samfund skulle ændre sig hurtigt og tilpasse sig de gældende anbefalinger. Hvad er pandemiens langsigtede effekt på transportbranchen? Og hvilken adfærd inden for ”the last mil” er kommet for at blive? Det redegør for Best Transport i sin trendundersøgelse for 2021.

I løbet af 10'erne blev det klart, at e-handel gradvis fik mere og mere terræn på bekostning af den fysiske handel. I slutningen af ​​dette årti erklærede flere og flere forbrugere, at de kunne forestille sig at handle udelukkende online, især når det gjaldt produkter som bøger og medicin. Under Corona-pandemien er denne strukturændring blevet fremskyndet, da forbrugere, der allerede har foretaget deres køb online, nu har valgt at gøre det i endnu større grad. Men måske den mest åbenlyse ændring er, at de ældre aldersgrupper under pandemien også begyndte at shoppe online, ja 70 plus har også opdagede bekvemmeligheden ved at få varerne leveret til døren.

En af de få positive virkninger af Corona-pandemien er den øgede pusterum for miljøet, meget takket være reduceret rejseaktiviteter. Rapporterne og refleksionerne om langsom genopretning af dyre- og planterigerne kan have bidraget til, at folk er, blev endnu mere opmærksomme på miljøpåvirkningen af ​​deres eget forbrug. Best Transport, som er en pioner inden for ”the last mil” mht. miljøspørgsmålene, og ændrede i 2020 en del udkørsel til at blive kørt på vedvarende brændstoffer og blev således en drivkraft i transportindustriens omdannelse til fossilfri leveringer.

I takt med urbanisering og det faktum, at færre og færre af forbrugere i de store byer har deres egen bil eller for den sags skyld kørekort, så opstår der nye udfordringer for dem.

Hvordan får jeg min sofa, spejl eller andet hjem? Har jeg brug for at leje en større bil eller en vogn? Et stort antal virksomheder, der sælger varer i større størrelser som møbler, hvidevarer eller bildæk, har deres oprindelse i den fysiske butik. Det ikke at være "født online" har efterladt disse virksomheder lidt bagud, når det kommer til at tilbyde fleksible betalings- og forsendelsesmuligheder. I 2020 blev det klart, at denne niche skal handle hurtigt for at imødekomme forbrugernes behov.

I løbet af ​​2020 skabte regeringens opfordring til at shoppe online og få varerne hjem til døren et stærkt pres på vores e-detailhandlere og mange transportør. For at imødekomme forbrugernes efterspørgsel blev der tilbudt en række fleksible leveringsløsninger, såsom: flere hjemmeleveringer, click & collect, hente i pakkeshop og pakkebox.

Tendenser 2021

Fremskyndet transformation fra fysisk handel til e-handel :

Det er meget sandsynligt, at e-handel vil opleve et fald i forbindelse med, at pandemien aftager samt at begrænsningerne i samfundet letter. Imidlertid betyder det store udvalg af e-handel i kombination med stadig mere fleksible betalingsløsninger og de praktiske forsendelsesalternativer, at stigning stort set vil være permanent. Det betyder, at væksten i e-handel fortsætter på bekostning af fysisk handel.

Endnu større fokus på miljøet:

På miljøområdet vil vi i de næste par år se en omfattende overgang til fossilfri, hvor investeringer i ny miljøteknologi og miljømæssige køretøjer vil være afgørende. Samtidig vil forbrugerne træffe købsbeslutninger fra et holistisk perspektiv, hvor hele kæden, fra e-detailhandlere, transport til lageret, produktion, emballering og ”last mile”, vil blive taget i betragtning.

"Større ukurante" varer er stigende:

Mængden af små pakker blev leveret hjem til forbrugerne sidste år var voldsom stigende. Men det ville være også bekvemt at få leveret "større ukurante" ting hjem, dvs. mere voluminøse varer som en sofa, et køleskab eller en cykel på samme fleksible måde. Imidlertid er mange forbrugere overraskede over ikke at møde de helt store paletter af betalings- og forsendelsesmuligheder, som de er vant til ved online shopping af apoteksvarer eller tøj. Her er der store muligheder for e-detailhandlere og transportører til at tage en førende position ved at handle hurtigt inden for området.

Mange leveringsmuligheder:

Budkørsel, levering til hjemmet, click & collect, pakkebokse, i bagagerummet, digitale låse. Listen over leveringsmuligheder er lang. En ting er sikkert, i fremtiden vil der være endnu flere leveringsmuligheder, og hybridløsninger vil opstå. Spørgsmålet er kun, hvornår det bliver for komplekst - for e-forhandleren, for transportøren og for forbrugeren? Vi tror på, at det er forbrugerne som kommer til at sætte dagsorden her.

Kontakt

Kitte Filtenborg
Salg- & Marketingdirektør
+45-2117 3233
kitte.filtenborg@besttransport.dk

Nyhedsliste